()

اکثر باتری‌های لپ‌تاپ هوشمند هستند و از «باتری شیمیایی (مثل باتری لیتیومی) » تشکیل شده‌اند که توسط «باتری دیجیتالی» مدیریت می‌شود. یک پروتکل رایج، گذرگاه مدیریت سیستم است که بیشتر با نام SMBus شناخته می شود.

باتری های SMBus

باتری SMBus معمولی دارای پنج یا چند اتصال باتری است که از پایانه های باتری مثبت و منفی، ترمیستور، ساعت و داده تشکیل شده است. اتصالات اغلب بدون علامت هستند. با این حال، مثبت و منفی معمولا در لبه های بیرونی کانکتور قرار دارند و کنتاکت های داخلی ساعت و داده ها را در خود جای می دهند. (سیستم یک سیم ساعت و داده را ترکیب می کند.) به دلایل ایمنی، یک سیم ترمیستور جداگانه به بیرون آورده می شود.

 

پایانه های مثبت و منفی معمولاً در خارج قرار می گیرند. هیچ تداخلی در ترتیب سایر تماس ها وجود ندارد.

برخی از باتری ها مجهز به یک کلید حالت جامد هستند که معمولاً در وضعیت خاموش است و هیچ ولتاژی در پایانه های باتری وجود ندارد. اتصال ترمینال سوئیچ به زمین یا بالا کشیدن آن اغلب باتری را روشن می کند. اگر این کار نکرد، بسته ممکن است برای فعال سازی به کد نیاز داشته باشد.

تعیین محل قطب ها

برای تعیین محل قطب مثبت و منفی باتری و تعیین قطبیت از یک ولت متر استفاده کنید. اگر ولتاژی وجود نداشته باشد، یک کلید حالت جامد ممکن است در وضعیت “خاموش” باشد و باید فعال شود.

اتصال ولت متر

ولت متر را به پایانه های بیرونی وصل کنید، یک مقاومت 100 اهم بردارید (مقادیر دیگر نیز ممکن است کار کنند)، یک انتها را به زمین ببندید و در حالی که ولت متر را مشاهده می کنید، با سر دیگر هر پایانه را لمس کنید. با بستن مقاومت به پتانسیل ولتاژ مثبت، این کار را تکرار کنید. در صورت عدم پاسخگویی، ممکن است باتری خاموش شده یا با یک کد قفل شده باشد. مقاومت 100 اهم به اندازه ای کم است که یک مدار دیجیتال را درگیر کند و به اندازه کافی بالا است تا از باتری در برابر اتصال برق احتمالی محافظت کند.

اتصال به پایانه ها

برقراری اتصال به پایانه های باتری اکنون شارژ را فعال می کند. اگر جریان شارژ پس از 30 ثانیه متوقف شود، ممکن است به کد فعال سازی نیاز باشد. برخی از تولیدکنندگان باتری یک سوئیچ پایان عمر باتری اضافه می کنند که با رسیدن به سن یا تعداد چرخه خاصی باتری را خاموش می کند. آنها استدلال می کنند که رضایت و ایمنی مشتری تنها با تعویض منظم باتری تضمین می شود.

 

در صورت امکان، ترمیستور را در هنگام شارژ و دشارژ وصل کنید تا از باتری در برابر گرمای بیش از حد احتمالی محافظت کنید. برای تعیین محل ترمیستور داخلی از یک اهم متر استفاده کنید. رایج ترین ترمیستورها 10 کیلو اهم NTC هستند که 10 کیلو اهم را در دمای 20 درجه سانتیگراد (68  فارنهایت) می خواند.

NTC مخفف ضریب دمای منفی است، به این معنی که با افزایش دما مقاومت کاهش می یابد. در مقایسه، ضریب دمایی مثبت (PTC) باعث افزایش مقاومت می شود. گرم کردن باتری با دست برای تشخیص یک تغییر کوچک در مقدار مقاومت هنگام جستجوی ترمینال صحیح روی باتری کافی است.

ممکن است پس از تعمیر، سنج سوخت کار نکند، نادرست باشد یا اطلاعات اشتباهی ارائه دهد. باتری ممکن است به نوعی فرآیند اولیه/کالیبراسیون با شارژ و تخلیه کامل بسته برای تنظیم مجدد پرچم ها نیاز داشته باشد. “پرچم” یک نقطه اندازه گیری برای علامت گذاری و ثبت یک رویداد است.

مدارهای برخی از باتری های هوشمند باید در طول تعویض سلول ها “زنده” نگه داشته شوند. قطع ولتاژ تنها برای کسری از ثانیه می تواند داده های حیاتی حافظه را پاک کند. یک قیاس، جراحی قلب باز است که در آن پزشکان باید تمام اندام های بیمار را زنده نگه دارند. داده های از دست رفته می تواند حاوی مقدار مقاومت شنت دیجیتالی باشد که مسئول شمارنده کولن و سایر داده ها است.

برای اطمینان از ادامه کار هنگام تعویض سلول ها، قبل از قطع شدن، یک ولتاژ ثانویه با همان سطح ولتاژ را از طریق یک مقاومت 100 اهم به مدار وارد کنید. تنها پس از اینکه مدار دوباره ولتاژ را از سلول های جدید دریافت کرد، منبع بیرونی را حذف کنید. علاوه بر این، برخی از تراشه‌های اندازه‌گیر سوخت، سیم‌ها را به هر سلول می‌رسانند.

همچنین باید از مسائل مربوط به انطباق آگاه باشید. برخلاف سایر استانداردهای تنظیم‌شده، SMBus تغییرات را مجاز می‌کند و این می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. باتری SMBus تعمیر شده باید از نظر سازگاری با شارژر بررسی شود. باتری ها برای مصارف حیاتی، مانند مراقبت از بهداشت، معمولاً تعویض می شوند و تعمیر نمی شوند.

دستورالعمل های ساده هنگام تعمیر بسته های باتری

  • فقط سلول هایی را به هم وصل کنید که از نظر ظرفیت مطابقت دارند. سلول های شیمیایی مختلف را با هم مخلوط نکنید.
  • هرگز باتری‌های لیتیوم یون را بدون مراقبت و بدون مدار حفاظتی شارژ نکنید. هر سلول باید به صورت جداگانه با یک مدار حفاظتی نظارت شود.
  • شامل یک سنسور دما است که جریان شارژ را در حرارت بالا مختل می کند.
  • یک شارژ آهسته به یک بسته تعمیر شده اعمال کنید تا تمام سلول ها به برابری برسند.
  • هنگام استفاده از یک برند ناشناخته توجه کنید. دمای بالا به یک ناهنجاری اشاره دارد.
  • Li-ion به قطبش معکوس حساس است. قطبیت صحیح را رعایت کنید.
  • باتری لیتیوم یونی را که آسیب فیزیکی دارد، برآمده است یا برای مدتی در ولتاژ کمتر از 1.5 ولت در سلول باقی مانده است، شارژ نکنید.
  • پک تعمیر شده را برای تخلیه خود بررسی کنید. نقایص درونی اغلب دارای خود تخلیه بالایی هستند.

 

همچنین شما میتوانید سایر مقالات ما در موضوع باتری لیتیومی را نیز مشاهده کنید

مزیت های خرید باتری لیتیومی

باتری ها در آینده چطور خواهند شد؟

تعمیر باتری های لیتیوم شکسته امکان پذیر است؟

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

نظر بدهید

میانگین امتیاز / 5. امتیازات :

امتیازی داده نشده است!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *